Suomi-Twitter vuonna 2016

Pyry-Samuli Lahti

Tämä on syväanalyysi Suomi-Twitterin tapahtumista ja twiittaajista vuodelta 2016. Ymmärtääkseni nyt liikutaan syväanalyysi-tason pohjamudissa; itse en ole tietoinen laajemmasta yhteenvedosta. Analysoitu twiittimassa pohjautuu Pinnalla-palvelun vuoden 2016 dataan.

Twiittejä yhteensä30 086 819
Retwiittejä yhteensä8 389 154
Retwiittien osuus27,9 %
Huippu (ti 5.1.2016)209 968 twiittiä/päivä
Twiittejä / käyttäjä56,5
Uniikkeja käyttäjiä532 545
TOP-5 henkilövaikuttajat

Salla Vuorikoski, 👁Maaninka👁, Esko Seppänen, Ville Niinistö ja Tatu Virtanen

TOP-5 uutismediat

Yle Uutiset, Helsingin Sanomat, MTV Uutiset, Kauppalehti ja Ilta-Sanomat

TOP-5 hashtagit

#liiga, #yle, #u20fi, #leijonat ja #emfutis

Käyttäjien sijoituksen laskemiseen käytetty kaava

Käyttäjien sijoitusten laskemiseen on käytetty oheista kaavaa.

Mikäli haluat parantaa jatkossa tilastoja, käy kirjautumassa Pinnalla-palveluun!

— Kirjautumalla autat Pinnalla-palvelua kehittymään ja varmistat omien twiittiesi näkymisen tilastoissa.

Haluan kirjautua

Tämän listan Twitter-tileistä 56 kpl (28%) on käynyt tunnistautumassa Pinnalla-palveluun.

Suomi-Twitterin piirin pienuudesta puhukoon mm. seuraavat faktat:

  • 5,3% Suomi-twiiteistä on twiittaajana yksi TOP-200 vaikuttajasta (1,6 miljoonaa twiittiä)
  • 13,2% Suomi-twiiteistä mainitaan vähintään yksi TOP-200 vaikuttajista (4 miljoonaa twiittiä)

Visualisoinnin tulkinta

  • Verkon solmun koko kuvaa sitä, kuinka monta interaktiota käyttäjä on saanut osakseen muilta TOP-200 vaikuttajilta. Esimerkiksi:
    • käyttäjän @Maaninkavaara solmun koko on suuri, koska muut TOP-200 vaikuttajat ovat retwiitanneet ja maininneet häntä kaikista eniten
    • käyttäjän @Tupakkalakko solmun koko on pieni, koska käyttäjän kohdeyleisö ei kuulu TOP-200 vaikuttajiin
  • Verkon kaaren paksuus kuvaa sitä, kuinka paljon kahden käyttäjän välillä on ollut interaktioita. Valitettavasti Twitterin Streaming API ei tarjoa tietoa siitä, miten käyttäjät ovat tykänneet (engl. Like) toistensa twiiteistä, joten interaktioiden lukumäärä perustuu retwiitteihin sekä mainintoihin. Kaaret näytetään vain merkittävimpien suhteiden merkiksi. Käyttäjän kaikki interaktiot voi tarkastaa klikkaamalla verkon yhtä solmua.
  • Solmun reunuksen väri kuvaa pääaihealuetta, josta käyttäjä on twiitannut. Nämä on muodostettu siten, että suosituimmat hashtagit on yhdistetty johonkin seitsemästä aihealueesta (allekirjoittaneen täysin mutu-fiiliksen perusteella; toisin sanoen näistä ei kannata sen suurempia johtopäätöksiä vetää). Aihealueet ovat:

    Alla on listattu TOP-200 eniten käytetyt hashtagit. Koko vuoden twiiteistä ko. hashtagit kattavat huikeat 17,7%.

    Alle on kerätty vuonna 2016 suomalaisten retwiittaus-sormea erityisesti herkistäneitä twiittejä. Näyttäisipä mukaan mahtuvan yksi ostettuja retwiittejäkin sisältävä huudatus, mutta on sen verran “nokkela” että menköön… 😊

    Tammikuu

    Helmikuu

    Maaliskuu

    Huhtikuu

    Toukokuu

    Kesäkuu

    Heinäkuu

    Elokuu

    Syyskuu

    Lokakuu

    Marraskuu

    Joulukuu

    Viraali-ilmiöksi noustakseen aiheen tuli täyttää seuraavat kriteerit:

    1. Vähintään 400 uniikin twiittaajan tuli käyttää hashtägiä vuorokauden sisällä.
    2. Viraaliasteen (ks. määritelmä alta) tuli olla vähintään 70%, tai pitempikestoisten tapahtumien osalta yli 30% (ja vähintään 750 uniikkia twiittaajaa vuorokaudessa).